Konflikty i kłótnie stanowią nieodłączny element każdej poważnej relacji – nie tylko związku, ale i relacji przyjacielskich czy rodzinnych. Jest to zupełnie naturalne, że się nie zgadzamy ze sobą, ponieważ każdy z nas jest inny. Jednak kłótnie albo sprawiają, że nasza relacja stanie się silniejsza, albo stanowią dla niej zagrożenie – wszystko zależy od przebiegu konfliktu. Dlatego w tym artykule skupimy się na tym co możemy zrobić, aby efektywnie rozwiązywać codzienne spory, aby budowały nasze osobiste relacje, zamiast im szkodziły. Czytaj dalej!
Zacznij od zastanowienia się na czym tobie zależy, świadomie zdecyduj do czego dążysz i co będzie satysfakcjonującym dla ciebie rozwiązaniem konfliktu. Często podczas kłótni z bliską osobą zapominamy, że celem dyskusji wcale nie jest to, żeby mieć rację, ale aby wspólnie opracować rozwiązanie. Dlatego pamiętaj, że jesteście jedną drużyną i gracie do tej samej bramki.
Gdy już wiesz do czego dążysz w danym konflikcie, zastanów się czego oczekuje osoba po drugiej stronie. Uważnie obserwuj jej reakcje i wsłuchuj się w to co do ciebie mówi. O ile poświęcimy odpowiednią ilość uwagi, bez trudu uda się nam zauważyć, że często to o co się kłócimy w danym momencie nie jest faktycznym problemem. Przykładowo kłócicie się o utrzymywanie porządku w mieszkaniu – jedna osoba wykonuje znaczną większą część obowiązków i stara się nakłonić drugą osobę do większego zaangażowania w sprzątanie. Często okazuje się, że pod frustracją o niesprawiedliwy podział obowiązków znajduje się coś więcej. O bycie wysłuchanym, o poczucie, że nasza opinia jest dla drugiej osoby ważne czy poczucie, że nasza praca i czas są szanowane. Weź to pod uwagę już na początku dyskusji.
Kolejnym kluczowym aspektem wartym omówienia są emocję, które mają tendencję do eskalacji podczas konfliktów. Jednak, gdy emocje wezmą górę, możesz być pewna/ien, że to nie skończy się dobrze dla żadnej ze stron. Pod wpływem silnych emocji często mówimy rzeczy, które wcale nie są zgodne z tym co myślimy i mogą zranić drugą osobę. Dodatkowo nie dojdziemy do żadnego sensownego rozwiązania, ponieważ w emocjach nie myślimy logicznie. Jedną z najbardziej skutecznych technik, aby temu zapobiec jest zachowanie spójnego tonu głosu i mówienie powoli. Rób pauzy i daj sobie chwilę na zastanowienie zamiast odpowiadać szybko i bezrefleksyjnie. Bardzo pomocnym może się okazać zaczerpnięcie głębokiego oddechu zanim zaczniesz mówić. Dzięki temu nie tylko uda ci się zwolnić tempo dyskusji, ale również pomoże ci to się uspokoić. Gdy jesteśmy sfrustrowani mamy tendencję do wchodzenia sobie w słowo, przyspieszania czy podwyższania tonu głosu. Postaraj się tego unikać. Jeżeli widzisz, że druga strona popada w emocje – nie daj się sprowokować i trzymaj się spokojnego tempa.
Podczas kłótni skup się na faktach i obiektywnych informacjach z otoczenia zamiast bazować na myślach, przekonaniach i emocjach. Wyjdź ze swojej głowy snując przeróżne scenariusze i bądź tu i teraz. Staraj się również unikać generalizowania i skup się na konkretach. Często zdarza się, że jako automatyczny mechanizm obronny staramy się wytknąć drugiej osobie podobne błędy z przeszłości, o które obecnie nas oskarża. Unikaj takiego zachowania, ponieważ powoduje to, że obrzucamy się winą wzajemnie, zamiast prowadzić do rozwiązania konfliktu. Nie daj się również wciągnąć w wytykanie, gdy zacznie to druga strona. Zamiast tego skup się na tym co jest tu i teraz i na rozwiązaniu obecnego problemu.
Gdy chcesz przekazać swoje zdanie na konkretny temat lub wyrazić odmienną opinię, spróbuj użyć do tego techniki “tak, ale…”. Polega ona na zgodzeniu się z częścią wypowiedzi drugiej strony przy jednoczesnym wyrażeniu własnej opinii. Dzięki temu nie sprawia ona wrażenia ataku, a także służy jako walidacja drugiej strony. Natomiast, aby użyć tej techniki efektywnie, należy jasno i konkretnie wiedzieć w jakich aspektach zgadzamy się z daną osobą a w jakich nie. Zdefiniuj, które argumenty do ciebie przemawiają i jasno je podkreśl, zanim wtrącisz swoje “ale”.
I ostatnia porada od nas czyli zamiast stawiać twierdzenia, zadawaj pytania. Dlaczego? Ponieważ pytania pytania są mniej konfrontacyjne niż twierdzenia (o ile nie są prowokującymi/ oskarżającymi pytaniami, których oczywiście unikamy). Zadając więcej pytań pokazujemy realne zainteresowanie drugą osobą i jej zdaniem, co pozytywnie wpływa na jej nastawienie do nas. Pytania możemy stosować również w formie parafrazowania wypowiedzi drugiej strony w celu potwierdzenia, że dobrze ją zrozumieliśmy (nie mówimy tutaj oczywiście o celowym przekręcaniu wypowiedzi i wkładaniu drugiej osobie w usta słowa których nie powiedziała).
Mamy nadzieję, że nauczyliście się czegoś nowego na temat efektywnego rozwiązywania konfliktów i życzymy wam jak najmniejszej ilości kłótni. Jeżeli się jednak wydarzą, to oby były to tylko te, które wzmacniają wasze relacje! Podziel się z nami swoimi przemyśleniami na temat rozwiązywania konfliktów na naszym Facebooku i Instagramie.
Podziel się
18 czerwca,2021
W jaki sposób możemy zachować spokój wewnętrzny na co dzień? Dla wielu osób może być to trudne do osiągnięcia bez jasnych i klarownych wskazówek. Dlatego w tym artykule przedstawiamy 5 nawyków, które możesz wprowadzić do swojego życia od zaraz, aby zadbać o swój wewnętrzny spokój. Z ich pomocą chcemy wam wskazać jak można lepiej radzić sobie ze stresem i być bardziej spokojnym każdego dnia.
14 maja,2021
Czy często miewasz ogromne plany i wielkie idee, ale jakoś nigdy nie jesteś w stanie zabrać się do ich realizacji w obawie przed zrobieniem czegoś źle? A może zabierasz się do działania, lecz non-stop wprowadzasz kolejne poprawki. Dopracowujesz, dopracowujesz i dopracowujesz, aż wreszcie się poddajesz, bo nie jesteś w stanie sprostać swoim wyidealizowanym standardom. Brzmi znajomo? Czytaj dalej! W dzisiejszym artykule poruszymy problem perfekcjonizmu, opowiemy na czym polega i jak możemy sobie z nim radzić.